Dubbelt flyt för Melker of Sweden

Melker of Sweden har sedan starten 2015 haft det högt uppsatta målet att helt och hållet förändra industrin inom vattensport och har sedan dess hyllats och prisats av vattensportbranschen. Nu fortsätter deras framgångssaga i nya samarbeten med det ledande vattensportföretaget Tahe Outdoors och samägarföretaget Ihopa.

Man kan inte säga annat än att Melker of Sweden har flyt. Genom att ständigt pressa gränserna för hållbarhet, hantverk, design och innovation har Melker of Sweden blivit det mest erkända vattensportsföretaget i Sverige. Företaget har hedrats av den internationella paddlesportsindustrin och branschkollegor och har även fått flera priser för sina moderna och hållbara utomhusprodukter framtagna för en aktiv och medveten livsstil. 

Partnerskap med Tahe Outdoors

Nyligen ingick Melker of Sweden i ett nära partnerskap med Tahe Outdoors från Estland – det snabbast växande vattensportföretaget i Europa. Detta innebär att alla Melker of Swedens befintliga och framtida produkter kommer att tillverkas, säljas och distribueras i Tahe Outdoors breda försäljningsnätverk som täcker mer än 90 länder över hela världen. Inte nog med det – i april 2020 öppnade Melker of Sweden och Tahe Outdoors en gemensam upplevelsebaserad butik vid vattnet i centrala Stockholm – i Pampas Marina. Där har slutkunderna möjlighet att köpa hela produktsortimentet – med direkt tillgång till vattnet för att testa och hyra produkterna.

Varje vecka kommer de, tillsammans med deras stora nätverk av industripartners och relevanta profiler, att arrangera olika evenemang i deras gemensamma butik. Ambitionen är att skapa en naturlig och upplevelsesorienterad mötesplats för en aktiv och medveten livsstil.

Tahe Outdoors och Melker of Sweden erbjuder även sina kunder möjligheten att hyra eller abonnera på företagets produkter – ett hållbart alternativ till de mer traditionella sätten att sälja och konsumera varor på.

Samägande möjliggör friluftsliv för alla

Nyligen inledde Melker of Sweden även ett samarbete med delningsplattformen Ihopa. Ett samarbete som gör det enkelt att köpa sig en andel i en kvalitetskajak för att dela den med andra personer. Perfekt för dig som älskar friluftsliv men inte har råd med en kajak, eller för dig som är ute så pass sällan att det inte lönar sig att köpa.

Ihopa, som funnits sedan 2017, tillhandahåller en kostnadsfri tjänst till konsumenter som vill ägodela, det vill säga köpa och äga saker tillsammans i grupp. Men de har även byggt en teknologi som möjliggör för butiker och företag att sälja sina produkter till grupper. Däribland Melker of Sweden.

Genom endast ett knapptryck, närmare bestämt en ”köp-tillsammans”-knapp, kan nu kunder anmäla sitt intresse att köpa in sig i en andelskajak på Melker of Swedens hemsida. Ihopa hjälper sedan till att skapa lämpliga grupper för samägarskap. Självklart går det lika bra att samla ihop sina egna grannar eller vänner och erbjuda dem att också gå med i initiativet.

 

”Delningsekonomi i dess renaste form”

Melker of Sweden och Ihopa kommer även att göra olika marknadsaktiviteter för att inspirera folk, säger Pelle Stafshede, grundare av Melker of Sweden.

– Vi anar att det finns ganska många därute som drömmer om att skaffa sig en kajak men som avstår för att de inte kommer använda den tillräckligt. Att då skaffa en andelskajak gör att de kan uppfylla den drömmen till både en rimlig kostnad och rimligt klimatavtryck. Vi på Melker är ju experter på kajaker och hur de används. Ihopa är experter på samägande. Tillsammans kan vi hjälpa folk att förverkliga deras kajakdrömmar.

Konceptet att samäga prylar är inte helt nytt egentligen, menar Ihopas medgrundare Johannes Dahlberg.

– Folk samäger lite vad som helst redan idag, från fotoutrustning till trädgårdsmaskiner till segelflygplan. Men genom att göra processen enklare, framförallt hur man hittar andra delägare, kan det förändra grundvalarna i hur vi konsumerar. Vi ser det som delningsekonomi i dess renaste form. Bra för plånboken och klimatet!

Stort intresse för att samäga

Johannes ser mycket positivt på samarbetet. Enligt honom finns ett stort intresse för att dela kajaker idag.

– Dels är det många som inte vill köpa en kajak eftersom de inte kommer att använda den tillräckligt ofta. Men det finns en annan anledning också – att förvaring av kajaker är utmanande. I en grupp så räcker det med att en av delägarna har en lämplig förvaringsplats, säger han.

Melker of Swedens filosofi är att kunna skapa ett hållbart företag som de är stolta över att driva och jobba för. Pelle menar att all typ av företagande skapar miljöproblem – allt från el, datorer till produkttransporter. Att samköpa är därför ett steg i rätt riktning mot ett hållbart samhälle.

– Vårt miljöarbete är en ständigt pågående process där vi aktivt förändrar, förbättrar och delar med oss av det vi lär oss. Våra kärnvärden inkluderar också att vi ska ha kul längs vägen och verkligen göra det vi älskar, tillsammans med vänner, familj och partners som delar vår filosofi – just därför är samarbetet mellan Melker och Ihopa ytterligare ett steg i rätt riktning, avslutar Pelle.