Andelskajaker åt alla

Andelskajaker åt alla
Att paddla kajak börjar bli en folksport. Nu lanseras ett hållbart koncept som ska öka tillgängligheten av kajaker. Genom ett samarbete mellan den svenska kajaktillverkaren Melker of Sweden och delningsplattformen ihopa möjliggörs ett enkelt sätt att köpa sig en andel i en kvalitetskajak för att dela den med andra personer.
 
 
Konceptet fungerar så att personer kan markera sitt intresse för att köpa in sig i en andelskajak. Ihopa hjälper sedan till att skapa lämpliga grupper. Självklart kan varje person också pejla intresset direkt med grannarna och erbjuda dem att gå med i initiativet.
- Vi vet att det finns stort intresse för att dela kajaker. Och det är inte helt konstigt. Dels är det många som drar sig för att köpa en kajak eftersom de inte kommer att använda den tillräckligt ofta. Men det finns en annan anledning också och det är att förvaring av kajaker är utmanande. I en grupp så räcker det med att en av delägarna har en lämplig förvaringsplats, säger Johannes Dahlberg, medgrundare av ihopa.
Melker är en kajaktillverkare med sin bas i Sverige. De bygger kajaker av hög kvalité och med hållbarhet som ledstjärna.
 
- Vi har alltid lagt hög vikt vid hållbarhetsfrågor. Det genomsyrar vårt varumärke och även designen av våra kajaker. Det finns en spännande potential i att applicera delningsekonomi för kajaker då det kan öka användningen. Och det är eftersträvansvärt - vi vill förstås att våra kajaker ska vara ute på vattnet så ofta det bara går, säger Pelle Stafshede, VD och grundare av Melker of Sweden.
Konceptet att samäga prylar är inte helt nytt egentligen. Johannes fortsätter:
 
- Folk samäger lite vad som helst redan idag, från fotoutrustning till trädgårdsmaskiner till segelflygplan. Men genom att göra processen enklare, framförallt hur man hittar andra delägare, kan det förändra grundvalarna i hur vi konsumerar. Vi ser det som delningsekonomi i dess renaste form. Bra för plånboken och klimatet!
Samarbetet går ut på att ge fenomenal service till de som vill skaffa andelskajak. Pelle motiverar:
 
- Vi på Melker är ju experter på kajaker och hur de används. Ihopa är experter på samägande. Tillsammans kan vi hjälpa folk att förverkliga deras kajakdrömmar.
För mer information kontakta:
 
Johannes Dahlberg, ihopa, 070-756 60 89 (johannes@ihopa.com)
Pelle Stafshede, Melker of Sweden, 073-316 95 35 (pelle@melkerofsweden.se)
 
 
Ihopa
Ihopa är en tjänst som lanserades 2019 i Stockholm med visionen att göra delat ägande enkelt och säkert. Plattformen www.ihopa.com tillhandahåller verktyg som underlättar hela processen, från ax till limpa.
 
Melker of Sweden
Melker of Sweden är en kajaktillverkare som grundades 2015 på Hammarö i Värmland. Kajakerna har uppmärksammats internationellt för sin design och de har vunnit priser såsom German Design Award för Excellent Product Design och senast årets formbärare av Svensk Form. De har ett nyöppnat showroom i Pampas Marina i Stockholm. Läs mer på www.melkerofsweden.se
 
Vad är storyn bakom ihopa?
 
- Vi startade bolaget 2017 då vi såg ett behov av en tjänst som underlättade samägande och andra konsumtionsmodeller baserade på samarbete. Egentligen var det först och främst vårt eget behov faktiskt. Men vi hade märkt att beteendet var relativt vanligt även hos andra. I efterhand har det gjorts undersökningar som visar att 20% av skandinaverna samäger något, men det tror vi underskattar verkligheten för när vi pratar med folk så svarar många först “nej” och kommer på sen efter några minuter att de visst köpt något tillsammans med ett syskon eller kompis etc. I vilket fall, vi är superpassionerade kring detta och har som mål att varenda människa på jorden ska samäga minst en sak! För att det är så bra helt enkelt, säger Johannes Dahlberg från ihopa.
 
- Idag är vi 7 personer som jobbar med ihopa och det är 3 svenskar, 3 rumäner och 1 italienare. Det är en lång resa vi har inlett men vi får bra uppmuntran längs vägen såsom att vi vunnit flera bidrag från Vinnova. Det känns som att vår idé ligger rätt i tiden!
Vad är storyn bakom Melker?
 
- Melker of Sweden grundades 2015 av den lokala serie-entrepenören, innovatören och designern Pelle Stafshede, med det kaxiga målet att helt och hållet förändra industrin inom Outdoor Hardware.
 
- Att hitta ett samspel där miljö och etik är lika viktigt som ekonomi är vår strävan - det gör det möjligt att göra skillnad på riktigt.
 
- Vi ser vår innovation, design och R&D som långsiktiga investeringar för oss som företag men också för kommande generationer, naturen och friluftslivet. Att skapa de bästa produkterna är vårt mål, inte bara för dig som användare utan även för planeten.
 
- Vi vet att all typ av företagande skapar miljöproblem - allt från el till datorerna till transporter av våra produkter. Vårt miljöarbete är en alltid pågående process där vi aktivt förändrar, förbättrar och delar med oss av det vi lär oss.
 
- Våra kärnvärden inkluderar också att vi ska ha kul längst vägen och verkligen göra det vi älskar, tillsammans med vänner, familj och partners som delar vår filosofi - just därför är samarbetet mellan Melker och ihopa ytterligare ett steg i rätt riktning.
 
- Genom att leva efter vår filosofi kan vi skapa ett hållbart företag som vi är stolta över att driva och jobba för.
 
Varför skapade ni det här samarbetet?
 
- Vi vill förstås att våra kajaker ska användas så mycket som möjligt. Och vi vill även att folk ska ha tillgång till våra kajaker på ett sätt som passar deras behov. Vi jobbar redan med uthyrning och det funkar jättebra när förutsättningarna är rätt. Men vi ser att konceptet andelskajak kan vara ett riktigt bra komplement i synnerhet eftersom det är skalbart på ett helt annat sätt. T ex kan det vara enda rimliga alternativet för folk i skärgården som vill kunna paddla lite då och då, men för lite för att motivera ett inköp av en egen kajak, säger Pelle från Melker of Sweden.
 
Johannes fyller i:
 
- Vi på ihopa vet från våra användare att just kajaker är en typisk pryl som passar jättebra att dela, och det finns stort intresse. När vi öppnade vår tjänst förra sommaren bildades det snabbt grupper som skaffade en andelskajak. Därför känns det extra kul att nu få satsa mer ordentligt tillsammans med Melker på just kajaker.
 
 
Berätta mer om själva samarbetet - hur ser det ut?
 
- Vi på ihopa tillhandahåller en tjänst till konsumenter som vill ägodela, dvs köpa och äga saker tillsammans i grupp. Den kan konsumenter nå på www.ihopa.com och är kostnadsfri. Men sen har vi även byggt en teknologi som vi erbjuder till butiker som möjliggör för dem att sälja sina produkter till grupper. Det vi har gjort med Melker är att integrera den teknologin i deras webbshopp. Så nu kan de som tittar på deras kajaker där se en “köp tillsammans”-knapp som då hjälper kunderna att komma igång och skaffa sig en andelskajak, säger Johannes.
 
- Sen kommer vi att göra olika marknadsaktiviteter för att inspirera folk. Vi anar att det finns ganska många därute som drömmer om att skaffa sig en kajak men som avstår för att de inte kommer använda den tillräckligt. Att då skaffa en andelskajak gör att de kan uppfylla den drömmen till både en rimlig kostnad och rimligt klimatavtryck! Det säger Pelle på Melker.
 
 
Har ni satt några mål för samarbetet?
 
- Ja, det vore kul om det fanns ett dussin andelskajaker i slutet av sommaren. Lyckas vi med det så blir vi stolta för det betyder att minst dubbelt så många fått tillgång till en riktigt på ett smart sätt! Säger Pelle.
 
Johannes fyller i:
 
- Sen ska man inte glömma att det finns andra positiva effekter såsom om det här samarbetet gör att folk upptäcker ihopa men kanske skaffar sig något annat än en kajak. Och vice versa - någon kanske upptäcker Melker men skaffar en egen kajak eftersom hen vill använda kajaken typ varje dag.

Older post Newer post

Leave a comment

Please note, comments must be approved before they are published