Behöver jag laga en repig kajak?

Behöver jag laga en repig kajak?

Vi på Melker älskar snygga kajaker och strävar alltid efter att tillverka de vackraste kajakerna på marknaden.

Men kajaker ska ju också användas och det innebär att de kommer bli repiga så småningom. Frågan vi alla naturligt nog ställer oss när vi använt kajaken ett tag och den där första repan har blivit till ett nytt konstverk med linjer längst köllinjen är, behöver jag göra något åt det här?

Att laga eller inte laga Gelcoat?

Att laga gelcoaten på din kajak genom att lägga på nya lager är mer av ett projekt än att polera en repa eller två och är inget vi rekommenderar i första hand. Risken med att börja slipa och lägga på nya lager är att du får ett matt, ojämnt skrov med färgskiftningar som är fulare än vad reporna var från början.

Innan du börjar med ett sånt projekt rekommenderar vi därför att testa polera kajaken med en slipande rubbing och sedan båtvax, det är relativt enkelt och kan inte riktigt göra saker sämre än vad de är.

Nästa steg skulle vara att se om det går att försiktigt sanda ner reporna, är de inte så djupa kan det räcka med att bara slipa på dem och inte lägga på något för att få det snyggt. Gelcoaten kommer sakta men säkert att bli tunnare på det sättet, så småningom kommer den ta slut och du kommer ner till laminatet, då behövs nya lager av gelcoat.

Är gelcoaten såpass skadad eller sliten att laminatet börjar blottas vill vi alltid göra något åt det.

Tips och trix, jobba med härdplast och laga repor i gelcoat. 

 

Arbetsmiljö & Säkerhet

  • Arbeta alltid i ett väl ventilerat utrymme och undvik att andas in ångor och damm.
  • Undvik att få gelcoat på huden och använd skyddsglasögon.
  • Härdad gelgoat går endast bort med mekanisk nötning så var noga med att direkt torka bort spill och använda oömma kläder.
  • Ej härdad gelcoat går att tvätta bort med aceton.
  • Använde en korrekt mängd härdare, vid härdning skapas värme och om för mycket härdare har blandats i kan den kemiska reaktionen accelerera kraftigt och gelcoaten kan börja koka eller brinna. 

     

Arbeta med gelcoat

Gelcoat är en härdplast som behöver blandas med härdare för att stelna till en hård plast. När du har blandat gelcoat och härdare är den flytande i ca 10-15 min så det gäller att förbereda allt annat innan och inte blanda för mycket färg åt gången.

Gelcoat härdar bäst om den inte har kontakt med luft under processen. Det kan därför vara smart att täcka små lagningar med overheadfilm, plastfilm eller maskeringstejp direkt när du lagt på den nya gelcoaten.

Overhead ger en blankare yta direkt, men kan vara svår att få dit utan att trycka in luftbubblor i gelcoaten, framförallt på större ytor eller skarpa radier och dubbelkrökningar.

Går området inte att täcka över så kommer inte gelcoaten ythärda, den kommer då ha kvar ett litet klibbigt lager som lättast torkas bort med aceton, t-röd funkar också. Se till att gelcoaten har fått ordentligt med tid att härda innan du ancänder några kemikalier på den.

Ett alternativ till att täcka gelcoaten med plast eller tejp är att jobba med topcoat, det är gelcoat som blandats med en vaxlösning där vaxet förhindrar luft att komma i kontakt med gelcoaten.

Väljer du att jobba med topcoat och vill lägga flera lager ska endast det sista lagret vara topcoat.

Flera lager kan målas så fort det förra lagret har stelnat, det är enligt oss det lättaste sättet att få en så jämn yta som möjligt innan slipning. För repor under och längs köllinjen brukar vi lägga två tunna lager gelcoat och avsluta med ett lager topcoat om ytan är för stor/svår för att täckas med plast.

Värt att notera är också att gelcoat härdar långsammare om det är kallt där du jobbar och knappt alls om det är under 12°c, optimalt är att jobba i ett välventilerat utrymme som håller temperatur över 18°, utan direkt solljus.

Ordning att laga repor i

 

  1. Tvätta av hela båten med t.ex grönsåpa.

  2. Slipa av ytan där du vill lägga ny gelcoat  med ett sandpapper, 240-400 våtslippapper brukar vara lagom.

  3. Torka noga bort allt damm.

  4. Torka av ytan med aceton eller t-röd och var noga med att inte ta på den efteråt för att inte tillföra nytt fett.

  5. Se till att du har penslar, handskar och liknande framplockat och tejpa bort ytor som ej ska målas med maskeringstejp. 

    Ta bort eventuell maskeringstejp innan gelcoaten härdar så att inte nästa projekt blir att försöka få bort tejp under härdad gelcoat.

  6. Se till att du har något att täcka gelcoaten med när du har målat dit den. Vissa använder gladpack men vi tycker det är svårt att få snyggt och föredrar tejp eller overheadfilm för små skador & jobbar med topcoat för större ytor.

     

  7. Blanda gelcoat och härdare och jobba med ett mindre område åt gången för att undvika att gelcoaten härdar innan du hinner klart. Vill du lägga flera lager blandar du ny gelcoat när det första lagret har "gelat", vanligtvis 15-30 min efter första lagret. När alla lager är målade, låt genomhärda i minst 24 timmar innan nästa moment. 

     

  8. Ta bort det du täckt gelcoaten med, torka bort den klibbiga ytan eller torka av ev. vaxlösning från topcoat. 

     

  9. Slipa med våtslippapper, börja med 240 för att jämna ut ojämnheter och jobba dig upp till åtminstone 1000 för släthet. Var försiktig med de grövre papperna så att du inte slipar igenom den nya gelcoaten, det är så trist att behöva börja om. För ordentlig glans krävs ännu finare papper, vi använder upp till 4000 när det ska blir riktigt fint.

     

  10. Tvätta av båten igen för att bli av med slipdamm och polera ytan med polermedel för att ge en förhoppningsvis blank yta och avsluta med ett lager båtvax för att skydda den.
 
Hoppas ditt lagningsprojekt blir lyckat!

Tidigare inlägg

Skriv en kommentar

Kommentarer behöver godkännas innan de publiceras