Havskajakpaddling är en rolig och givande fritidssysselsättning som många människor tycker om. Det är ett utmärkt sätt att utforska den lokala kusten & skärgården, få lite motion och njuta av havets naturliga skönhet.
En havskajak är en kajak som är utformad för att klara de utmaningar och belastningar som kommer med att paddla på öppet hav. Den är vanligtvis längre och smalare än andra typer av kajaker, vilket ger möjlighet till högre fart och en bättre kursstabilitet. Havskajaker har också en mer utpräglad rocker (uppsvängd för och akter/bananform) för att möta vågorna och sjögången på ett effektivt sätt.
En annan viktig egenskap hos havskajaker är att de har betydligt mer vattentätt packutrymme än andra kajaker. Detta gör att de kan användas för längre turer där du behöver ta med dig mer utrustning och mat.
Packutrymmet på havskajaker är i regel vattentätt och förseglat med väggar i kajaken och luckor på däck för enklare packning.
Fördelarna med att använda en havskajak är många. Förutom den högre farten och den bättre kursstabiliteten ger en havskajak ofta också en mer bekväm och säker upplevelse på vattnet. Havskajaker är också oftast mer tåliga och hållbara än andra kajaker, vilket gör att de kan hålla längre och kräva mindre underhåll. Dessutom är de säkrare än många andra kajaker och kanoter på grund av att de vattentäta packutrymmena också fungerar som flytkroppar och gör att kajaken inte kan sjunka.
Så om du är intresserad av att paddla längre turer eller på öppet hav, är förmodligen en havskajak det perfekta valet för dig.
Vi på Melker har tillverkat havskajaker i komposit i snart 10 år och är idag ledande på marknaden när det kommer till hållbarhet och design. Är du sugen på att köpa en egen kajak hittar du alla våra modeller här tillsammans med 5 bra tips att tänka på när du ska köpa kajak!
Vad du ska tänka på när du köper kajak!
En havskajak består av flera olika delar, här nedan listar vi några av de viktigaste som är bra att känna till.
Havskajak är idag den absolut vanligaste kajaktypen i sverige och det de allra flesta menar när de pratar om kajak.
Det har resulterat i att det finns flera olika typer av havskajaker idag, och vilken som är lämplig för dig beror på din paddelstil, vad du ska använda kajaken för och dina personliga preferenser. Här är några av de vanligaste typerna av havskajaker:
Nästan alla moderna kajaker idag är tillverkade av antingen plast eller komposit.
Plastkajaker är tillverkade av hård plast, som kan vara av olika typer, såsom polyethylen, ABS eller PVC. Dessa kajaker är oftast billigare än kajaker byggda i kompositmaterial, men de är också tyngre och har en lägre värmebeständighet. De kan också böjas och deformera sig vid höga temperaturer och vid kraftig belastning.
Kajaker byggda i kompositmaterial, som glasfiber, kolfiber eller linfiber som vi på Melker använder oss av, är vanligtvis lättare, starkare och mer hållbara än plastkajaker. De har också en högre värmebeständighet och kan hantera höga temperaturer utan att böjas eller deformera sig. Dessa kajaker är dock dyrare att tillverka och köpa.
Eftersom plastkajaker vanligtvis är billigare än kompositkajaker byggds de ofta i mer nybörjarvänliga former. En bredare och mer stabil form gör dem lämpligare för nybörjare och för paddling på lugnare vatten, däremot finns risken att de snabbt blir tråkiga då du utvecklas som paddlare. Kajaker byggda i kompositmaterial byggs ofta med en längre livslängd i åtanke och byggtekniken möjliggör mer avancerade former. Detta gör att kompositkajaker ofta väljs av mer avancerade paddlare som har högre krav på sin kajak.
Snart kommer ett inlägg som mer ingående går in på materialval i kajaker. Vill du läsa mer innan dess hittar du bra info här: https://paddling.com/learn/types-of-kayak-materials/
Roder och skädda är kajakens två olika rörliga delar. Traditionellt sätt saknade havskajaker bägge och sedan kom skäddan som ett verktyg till havskajaker för att minska vindens påverkan. Rodret är en influens från motions och tävlingskajakerna.
Idag hittar vi många kajaker i sverige med både roder och skädda.
Rodret på en havskajak kallas för släproder och kan fällas upp och ned med hjälp av en lina på däck. Rodret används för att styra kajaken när du paddlar. Rodret manövreras då av fötterna som trycker på fotstöd i sittbrunnen. Tryck höger för att svänga höger och vänster för att svänga vänster.
Skäddan sitter under kajaken i aktern och fälls in och ut med hjälp utav skäddareglaget. Skäddans justering är steglös och den används för att motverka vindens påverkan på kajaken.
Havskajaken har sina rötter i de traditionella kajakerna som användes av inuiterna i Arktis för att fiska och jaga säl. Inuiternas kajaker var byggda av trä och täckta med hud från sälar eller andra djur, och hade en design med en låg profil och en markant rocker som gjorde att de kunde hantera de kraftigaste vågorna och sjögången.
Under 1900-talet började havskajaken att utvecklas och förbättras med hjälp av modern teknik och nya material. Plastkajaker blev allt vanligare, och i början av 1980-talet började man även att tillverka kajaker av kompositmaterial som glasfiber och kevlar. Dessa nya material gjorde att havskajaken blev lättare, starkare och mer hållbar än någonsin tidigare.
Havskajaken har kommit långt från sitt ursprung, och den fortsätter att utvecklas och förbättras för att möta de krav och förväntningar som ställs av dagens paddlare.
]]>Vi på Melker älskar snygga kajaker och strävar alltid efter att tillverka de vackraste kajakerna på marknaden.
Men kajaker ska ju också användas och det innebär att de kommer bli repiga så småningom. Frågan vi alla naturligt nog ställer oss när vi använt kajaken ett tag och den där första repan har blivit till ett nytt konstverk med linjer längst köllinjen är, behöver jag göra något åt det här?
Att laga gelcoaten på din kajak genom att lägga på nya lager är mer av ett projekt än att polera en repa eller två och är inget vi rekommenderar i första hand. Risken med att börja slipa och lägga på nya lager är att du får ett matt, ojämnt skrov med färgskiftningar som är fulare än vad reporna var från början.
Innan du börjar med ett sånt projekt rekommenderar vi därför att testa polera kajaken med en slipande rubbing och sedan båtvax, det är relativt enkelt och kan inte riktigt göra saker sämre än vad de är.
Nästa steg skulle vara att se om det går att försiktigt sanda ner reporna, är de inte så djupa kan det räcka med att bara slipa på dem och inte lägga på något för att få det snyggt. Gelcoaten kommer sakta men säkert att bli tunnare på det sättet, så småningom kommer den ta slut och du kommer ner till laminatet, då behövs nya lager av gelcoat.
Är gelcoaten såpass skadad eller sliten att laminatet börjar blottas vill vi alltid göra något åt det.
Gelcoat är en härdplast som behöver blandas med härdare för att stelna till en hård plast. När du har blandat gelcoat och härdare är den flytande i ca 10-15 min så det gäller att förbereda allt annat innan och inte blanda för mycket färg åt gången.
Gelcoat härdar bäst om den inte har kontakt med luft under processen. Det kan därför vara smart att täcka små lagningar med overheadfilm, plastfilm eller maskeringstejp direkt när du lagt på den nya gelcoaten.
Overhead ger en blankare yta direkt, men kan vara svår att få dit utan att trycka in luftbubblor i gelcoaten, framförallt på större ytor eller skarpa radier och dubbelkrökningar.
Går området inte att täcka över så kommer inte gelcoaten ythärda, den kommer då ha kvar ett litet klibbigt lager som lättast torkas bort med aceton, t-röd funkar också. Se till att gelcoaten har fått ordentligt med tid att härda innan du ancänder några kemikalier på den.
Ett alternativ till att täcka gelcoaten med plast eller tejp är att jobba med topcoat, det är gelcoat som blandats med en vaxlösning där vaxet förhindrar luft att komma i kontakt med gelcoaten.
Väljer du att jobba med topcoat och vill lägga flera lager ska endast det sista lagret vara topcoat.
Flera lager kan målas så fort det förra lagret har stelnat, det är enligt oss det lättaste sättet att få en så jämn yta som möjligt innan slipning. För repor under och längs köllinjen brukar vi lägga två tunna lager gelcoat och avsluta med ett lager topcoat om ytan är för stor/svår för att täckas med plast.
Värt att notera är också att gelcoat härdar långsammare om det är kallt där du jobbar och knappt alls om det är under 12°c, optimalt är att jobba i ett välventilerat utrymme som håller temperatur över 18°, utan direkt solljus.
Precis som med en bil villhöver din kajak regelbunden service. Ha som vana att se över hela kajaken med jämna mellanrum för att tidigt upptäcka skador och slitage.
I detta inlägg har My sammanfattat lite tips och tricks i hur du ser över och tar hand om din kajak.
Att hålla kajaken ren är kanske det enklaste du kan göra för att förlänga livslängden.
Saltvatten skyndar på slitage och korroderar metalldelar. Rostfria metaller som används i kajaker är motståndskraftiga mot rost, men inte till 100%. Kristalliserat salt i kajakens olika rörliga delar och linor skyndar också på slitaget.
Sand, smuts och grus fastnar gärna i de rörliga delarna på din kajak, det gör dem kärva och ökar slitaget på dem. Inuti kajaken, t.ex. under dina hälar när du sitter och paddlar ökar slitaget markant om du har en saltig och smutsig kajak. Är kajaken sliten ökar risken för sprickor när kajaken flexar eller får stötar.
Skölj av dina fötter och skor innan du sätter dig i kajaken och tvätta av kajaken med sötvatten, både på in och utsida, efter användning i saltvatten. Var extra noggrann med skäddaboxen, rodret, luckorna och pedalerna.
Skäddan är kajakens dramaqueen och behöver en del kärlek för att fungera som den ska.
Skäddan är en fena du fäller ut under kajaken för att kontrollera lovgirigheten. För att lära dig med om skäddans funktion under paddling, läs Emils blogginlägg här!
För att lära dig med om mekaniken, häng kvar här.
Det finns olika sorters skäddor som fungerar på lite olika sätt, den vanligaste är en vajerskädda och det kommer vi prata om i detta inlägg. Skäddabladet är själva fenan du kan se under båten, när den är infälld är den i skäddaboxen.
I skäddabladet sitter det en vajer som leder fram till skäddareglaget som finns inom räckhåll från sittbrunnen. Öppnar du akterskottet kan du se skäddaboxen från insidan och skäddatuben som skyddar vajern mellan boxen och reglaget. I toppen av skäddabladet finns det ett litet hål, där kan du knyta fast ett tunt snöre för att underlätta när skäddabladet fastnar inne.
Utöver att hålla skäddans alla delar rena från grus, sand och smuts är det även bra att tänka på följande för att din skädda ska fungera så bra som möjligt.
Det vanligaste problemet med skäddan är att den fastnar uppe. Tvinga aldrig skäddareglaget, då kan du förvärra ett lättlöst problem.
Luckorna och packutrymmerna i din kajak är anledningen till att den inte sjunker när den välter, därför är det värt att se över luckor och skottväggar även om du inte paddlar med packning.
När du packar din kajak, var noga med att inte skada/klämma roder eller skäddatuber, skava på insidan av skrovet eller skottväggar. Packa kajaken jämt och inte överdrivet tungt, det kan leda till annorlunda/sämre eller farliga vattenegenskaper och potentiellt missforma kajaken.
Om luckorna är svåra att få på eller inte är helt täta, torka av dem så att de är rena från grus, sand och smuts och spraya dem med lite 303 aerospace protectant.
Ibland är det dags att byta ut luckorna och då hittar du nya här.
Kompositkajaker kan byggas av en rad olika material. Det gemensamma för alla kompositer är kombinerandet av en fiber och ett matrismaterial, resultatet ger ett material som är lätt och starkt.
Traditionellt används glasfiber som armering och polyester som matrismaterial men det finns många olika alternativ för att ge laminatet olika egenskaper. Alternativ för fibrer är kolfiber, aramid, linfiber, hampa och jute och för matrismaterialet är det vanligaste polyester, vinylester eller epoxi. Till vardags behöver du inte veta vad din kajak är byggd av, men skulle olyckan vara framme är det bra att veta så att lagningen kan göras med rätt prylar.
Det yttersta lagret på kajaken är gelcoat och med tiden kommer den bli repig och sliten. En helt orepig kajak är en oälskad kajak och så länge reporna inte är väldigt djupa påverkar det inte funktionen.
Kompositkajaker tål mer stryk än vad många tror och skulle det behövas går det mesta att laga. Ju tidigare en skada upptäcks ju lättare kommer det vara att åtgärda den. Jag rekommenderar att regelbundet se över hela kajaken. Undersök om kajaken har några gropar, utbuktningar eller sprickor. Klämm och känn på hela båten så att den känns jämn, slät och styv.
När du ser över din kajak leta också efter platser där gelcoaten eller laminatet är tunn eller slitet av användningen, det är vanligast under dina hälar inuti kajaken eller under längst med köllinjen.
För att hålla kajaken snygg längre och skydda gelcoaten mot onödigt slitage rekommenderar jag att polera av och vaxa kajaken ett par gånger om året. För att göra ett repigt skrov lite snyggare använd ett polermedel/rubbing med slipande egenskaper och lägg sedan ett lager med skyddande båtvax.
Lösa eller försvagade delar kan leda till försämrad kontroll över kajaken och leda till större risk för andra skador.
Deckfittings är de små plastplopparna som sitter på kajakens däck och håller linorna på plats. De är väl tekniskt sett inte en rörlig del, men men. Kolla att plasten är okej och inte börjar bli sliten och uppäten av solen. Spraya med 303 aerospace protectant eller se till att de får ett lager med uv-skyddande båtvax för att förlänga livslängden. Kolla att bultar och muttrar är åtdragna.
När du drar åt bultar och skruvar var noggrann med att inte dra åt för hårt. Det kan leda till att packningar spricker och börjar läcka. Se över skruvar och bultar efter att du har fraktat din kajak, vägvibrationerna kan få dem att börja lossna.
Sitsen är väl egentligen inte heller en rörlig del, det enda som du vill kolla här är bultarna så att de är åtdragna.
Rodret finns i massor med olika varianter, vi använder SmartTrack så det är vad vi utgår ifrån här. Rodret består av en mängd med olika delar, de flesta finns som reservdelar så hela rodret behöver sällan bytas ut om något skulle hända. Rodret sitter längst bak på kajaken och kopplas med linor eller vajrar till pedalerna i sittbrunnen. Inom räckhåll från sittbrunnen finns också möjligheten att fälla upp eller ner rodret med en lina och en ClamCleat. Underhåll rodret genom att hålla det rent och se till att alla de små rörliga delarna sitter kvar och rör sig som det ska. Spraya sparsamt med siliconspray om det börjar bli kärvt. Byt ut linor om de börjar bli slitna, det vanligaste ställena för slitna linor är i pedalerna och bakom sitsen. Köp nya roderlinor här!
Skäddan fick ju en helt egen rubrik eftersom den alltid ska strula.
Pedaler kan bli slitna med tiden, framförallt de delar som kopplar till roderlinorna. Även här finns de flesta mindre delar som reservdelar och går att byta ut. Håll pedalerna rena och spraya med siliconspray om de börjar bli kärva.
Statiska linor slits sakna men säkert, kika på dem och byt ut när det börjar bli ordentligt luddiga. Titta extra noga runt deckfittingsen, handtagen och i ändarna där de är knutna. Byt hellre för tidigt än för sent, ett par meter lina är mycket lättare och billigare än en krossad kajak. Köp nya här!
Dynamiska linor töjer sig med tiden, dra åt dem och gör dem tajtare med tiden och byt ut när de inte längre är dynamiska nog. Dåliga dynamiska linor är inte ett jätteproplem för kajaken, men om du förvarar din säkerhetsutrustning under dem på däck är det bra att de är i gott skick. Köp nya här!
Om möjlig vill du förvara din kajak frostfritt upphöjd från marken, upp och ned och skyddad från direkt solljus. Ta även av luckorna för att undvika fukt i kajaken.
Var noga med att följa de lagar och regler som gäller för att frakta gods på tackräcke. Se också till att du inte överskrider de rekommenderade vikterna för ditt takräcke.
Undvik att lägga kajaken med skrovet mot takräcket, skrovet är inte designat för att hantera den sortens krafter och det kan leda till att din kajak blir missformad eller får andra skador. Om möjligt kör kajaken upp och ned eller på sidan och skydda den mot hårda kanter.
Spänn fast kajaken så hårt att den sitter fast men överdriv inte. Ska du köra långt och i höga hastigheter rekommenderar vi att även spänna fast kajakens för och akter. Spänn inte för hårt, det kan deformera kajaken.
Att frakta kajaken upp och ned eller med ett transportkapell över sittbrunnen minskar dessutom bränsleförbrukningen.
De skador jag ser mest på kajaker är från hantering på land, kajaker som har blivit tappade, trillat av kajakvagnen, förvarats på bockar och blivit vattenfyllda under vinterhalvåret eller olika former av transportskador.
Om det är möjligt, undvik att hantera kajaken på egen hand. Be någon om hjälp att lasta och lossa kajaken från takräcke eller släp. Se till att noga kommunicera var, när och hur kajaken ska lyftas och vändas så att den inte tappas.
När ni lyfter kajaken, gör det under kajaken i för och akter. Handtagen är framförallt för att hantera kajaken i vattnet och kan, framförallt om linorna är slitna, gå sönder om kajaken bärs i dem. Bär kajaken så lite som möjligt när den är lastad.
Om du använder en kajakvagn, se till att den är korrekt ihopmonterad och placerad på rätt ställe under kajaken. Var försiktig med svårare terräng och ta det långsamt.
När du går i land med kajaken, dra upp den ur vattnet men undvik att släpa den på land. Be om hjälp och lyft kajaken dit den ska eller rulla den på en vagn.
Att noga ta hand om din kajak och därmed tidigt upptäcka skador och slitage kan spara dig mycket tid och pengar. Små skador som verkar osignifikanta kan påverka kajaken och orsaka skador som är både svåra och kostsamma att laga. Att spendera en dag utanför paddelsäsongen för att underhålla din kajak kan ge dig njutbara stunder och äventyr i många extra år.
]]>Om du någon gång hyrt eller köpt kajak har du garanterat fått frågan - vill du ha roder eller skädda?
Otroligt många och långa disskussioner har utforskat frågan och det roliga är att det inte finns ett svar på vad som är bäst. Det beror på vad du ska göra helt enkelt!
Utan varken roder eller skädda kommer din kajak att vilja styra upp mot vinden. Det innebär att så länge du inte är en av de som älskar att paddla i motvind, kommer du behöva kompensera för vindens påverkan på din kajak, vilket i längden blir både jobbigt och slitsamt för kroppen.
Men är det roder eller skädda som passar dig bäst? Och hur fungerar de egentligen?
På en havskajak sitter rodret längst bak och fälls ned i vattnet då det ska användas. Det är kopplat med roderlinor till pedalerna i sittbrunnen som gör att du enkelt kan styra rodret med hjälp av dina fötter. Tryck höger för att svänga höger eller vänster för vänster.
Bilden ovan visar en förenkling av hur ett roder fungerar. När paddlaren trycker på pedalen med sin högra fot vinklas rodret ut åt höger (uppåt i bilden). Vatten strömmar då mot rodret som får vattnet att röra sig åt höger. Kraften från vattnet överförs till kajakens akter som då får kraft åt vänster (nedåt). Kajaken svänger åt höger, men i själva verket är det aktern som rör sig åt vänster.
Då det är vattnets strömningar som gör att kajaken får kraft att svänga krävs det att kajaken rör sig framåt för att ett roder ska fungera. Ju mer fart desto mer vattenkraft = snabbare sväng.
Skäddan är en "fena" som sitter i aktern på kajaken. Den kan justeras upp och ner men kan ej röra sig i sidled som ett roder. Skäddan kan därför endast användas för kompensera vindens påverkan på kajaken och du får använda din paddel och olika styrtag för att svänga din kajak.
En vanlig missuppfattning är att man tror att skäddan endast är på eller av. Sanningen är den att det är ett riktigt precisionsverktyg som du kan finjustera för att få din kajak att göra precis det du vill, oavsett väderförhållanden.
Tumregeln jag brukar lära folk när jag instruerar är att om du vill svänga upp mot vind ska du dra upp din skädda (skjuta reglaget framåt). Vill du svänga ner från vind ska du dra ner din skädda (skjuta reglaget mot dig). Alltså - vill du paddla rakt fram men känner att din kajak svänger upp mot vind - dra ner skäddan lite. Känner du att kajaken svänger ner från vind - skjut skäddan uppåt lite. På detta sätt kan du finjustera tills du får din kajak att gå rakt oavsett vindförhållande.
För att verkligen lära dig och förstå rekommenderar jag att testa och se om du kan svänga din kajak med enbart skäddan och få den att gå dit du vill. Det är en superbra övning för att få förståelse över hur du kan jobba med skäddan. Personligen jobbar jag alltid väldigt aktivt med den när jag paddlar och finjusterar ofta så att min kajak alltid gör som jag vill.
Anledningen till att kajaken svänger upp mot vind, lovar, beror på att kajakens för (längst fram på kajaken) fastnar i "nytt vatten" när den drivs framåt medans aktern glider genom turbulent vatten och blir mycket lättare att flytta i sidled. Det resulterar i att när vinden blåser på kajaken kommer fören vara mycket svårare att flytta i sidled än aktern vilket gör att kajaken lovar. Eller rättare sagt, aktern rör sig bort från vind snabbare än vad fören gör.
Som du nu vet är skädda och roder två helt olika saker och det är svårt att jämföra de mot varandra. Det handlar helt enkelt om hur du tycker om att paddla samt hur du tänkt använda din kajak.
Föredrar du att fokusera på framåtpaddling och få kajaken att driva snabbt framåt skulle jag rekommendera en kajak utrustad med roder. Gillar du att paddla mer lekfullt och styra kajaken med kropp och paddel rekommenderar jag en kajak med skädda.
Personligen gillar jag att paddla med enbart skädda när jag är ute över dagen. Gör jag en längre tur, eller ska göra en större överfart har jag gärna roder.
När du ska köpa kajak gäller det helt enkelt att fundera på hur du tänkt använda den. Idag är många kajaker utrustade med både skädda och roder vilket kan vara väldigt praktiskt då du slipper välja. Personligen paddlar jag idag en Melker Rödlöga som har både roder och skädda. Rodret är uppfällt i de allra flesta lägen då jag tycker det är roligare att paddla med enbart skäddan. Jag ångrar inte en sekund däremot att min kajak har rodret monterat då det är otroligt skönt när jag väl vill ha det!
Vill du ha mer tips på vad du ska tänka på när du ska köpa kajak?
Läs vårt inlägg om vad du ska tänka på innan du köper kajak, eller skriv till oss i livechatten så hjälper vi dig gärna!
]]>